Teraz jest Cz mar 28, 2024 11:15 am Wyszukiwanie zaawansowane


Polecamy uwadzę: Chrześcijański Serwis Informacyjny | Radio Chrześcijanin
Katalog dobrych książek | Ogłoszenia drobne (kupię, sprzedam, itp.)

Małżeństwo a celibat

w codziennym życiu chrześcijanina

Postprzez kaiser » Pn lip 09, 2007 6:11 pm

axanna napisał(a):prawda kaiser?


Odpowiedzi na twoje pytania zawarłem w poprzednim poście skierowanym do Ciebie. Nie będę się powtarzał.
kaiser
 

Postprzez axanna » Pn lip 09, 2007 9:48 pm

kaiser napisał(a):
axanna napisał(a):prawda kaiser?


Odpowiedzi na twoje pytania zawarłem w poprzednim poście skierowanym do Ciebie. Nie będę się powtarzał.

Nie odpowiedziales na pytania, wynikajace z podanej przez ciebie interpretacji powyzszych wersetow, ani nie odniosles sie do zwiazanych z tym sprzecznosci.
A tu nastepne pytanie ritoryczne: idac za waszym sposobem myslenia - wychodzi na to, ze jezeli ktos ma tylko jedno dziecko, tez musi poszukac dla siebie innego zajecia, bo na starszego sie nie nadaje, prawda?
Ostatnio edytowano Wt lip 10, 2007 7:06 am przez axanna, łącznie edytowano 1 raz
axanna
Aktywny
 
Posty: 2692
Dołączył(a): Pt lip 07, 2006 2:48 pm
Lokalizacja: glasgow

Postprzez Dzidek » Wt lip 10, 2007 8:10 am

Kaiser, zanim wyciągniesz tak daleko idące wnioski, jak te przedstawione w Twoich postach, przeprowadź w miarę rzetelne studium podanych przez BraveHearta fragmentów.

[i]Tt 1:5-9 Bw Pozostawiłem cię na Krecie w tym celu, abyś uporządkował to, co pozostało do zrobienia, i ustanowił po miastach starszych, jak ci nakazałem,(6) takich, którzy są nienaganni, są mężami jednej żony, którzy mają dzieci wierzące, które nie stoją pod zarzutem rozpusty albo krnąbrności.(7) Biskup bowiem jako włodarz Boży, powinien być nienaganny, nie samowolny, nieskory do gniewu, nie oddający się pijaństwu, nie porywczy, nie chciwy brudnego zysku, ale gościnny, zamiłowany w tym, co dobre, roztropny, sprawiedliwy, pobożny, wstrzemięźliwy,(9) trzymający się prawowiernej nauki, aby mógł zarówno udzielać napomnień w słowach zdrowej nauki, jak też dawać odpór tym, którzy jej się przeciwstawiają.[/i]

1. Fragment naturalnie dzieli się na dwie części: 5-6 zalecenia dla Tytusa odnośnie wyboru prezbiterów, 7-9 wyjaśnienie (zwróć uwagę na słowo "bowiem") dlaczego mam wybrać ludzi opisanych w 5-6
a. zwróć uwagę, że wr.7-9 przedstawiają cechy charakteru człowieka, a nie jego stan cywilny, majątkowych, wykształcenie itp - biskup jako włodarz Boży ma być człowiekiem niennaganny (tzn. takim, któremu nie można nic złego zarzucić; bez nagany), przy czym w słowie nienaganny mieszczą się wszystkie wymienione dalej słowa (nie kłótliwy, nie chciwy itp)
b. z tekstu wynika jasno, że biskup ma być człowiekiem prawym (prawego charakteru), znającym Słowo Boże i żyjący tym słowem.

2. Dlaczego więc Paweł napisał, by Tytus ustanowił starszymi mężczyzn, którzy są mężami jednej żony i mają wierzące (raczej powinno być wierne) dzieci?
a. W jaki sposób ocenić charakter człowieka? Czyż jego życie rodzinne nie jest papierkiem lakmusowym jego charakteru, postępowanie? Paweł zaleca wybór takich ludzi, ponieważ ich życie rodzinne świadczyło o ich dojrzałość.
b. Dwa cytaty z Komentarza Historyczno-Kulturowego NT:
Określenie „mąż jednej żony” oznacza przypuszczalnie wiernego męża. Zasada ta, podobnie jak wymaganie dotyczące dzieci, sugeruje, że powinien być on człowiekiem oddanym rodzinie i dobrym zarządcą własnego domu. Były to niezbędne warunki, by człowiek mógł być szanowany w starożytności i te cechy najczęściej sprawdzano, badając przydatność kogoś do piastowania urzędu publicznego.

Od dawna uważano, że rodzina jest mikrokosmosem w znaczeniu społecznym, i że przełożony powinien najpierw wykazać się zdolnościami przywódczymi we własnym domu. W czasach Pawła mężczyźni prawowali szeroką władzę nad żoną i dziećmi. Przekonanie, że postępowanie dzieci odzwierciedla postępowanie rodziców, było powszechnym elementem starożytnej mądrości (zob. Kpł.21,9; Przp.19,13 i27,11). Czynnik ten mógł być szczególnie ważny w przypadku przełożonych kościołów, które gromadziły się w ich domach;


Wniosek: podstawowe kryterium wyboru biskupa to jego prawy charakter (dojrzałość), a nie jego status cywilny. Poukładane życie rodzinne jest niezwykle ważne dla każdego człowieka (szczególnie dla prezbitera), świadczy o prawości jego charakteru, stawia go w pozycji nienagannego, ale nie jest warunkiem wyboru. Biskup/prezbiter nie musi mieć rodziny, by był prawym człowiekiem, gotowym do zarządzaniem domem Bożym. Są też inne kryteria, które okeślają, czy ktoś jest czy nie jest nienaganny. Myślę, że słowa Pawła należy rozpatrywać w kontekście kultury, do której pisał.

I jeszcze jedno: Kiedy Paweł napisał "mający dzieci wierzące" używa słowa, które oznacza dorosłe dzieci (a któreż inne mogą być posądzone o rozpustę - wyobrażacie sobie ośmiolatka posądzonego o rozpustę :D ). Idąc konsekwentnie za rozumowaniem kaisera - prezbiterem może zostać tylko człowiek, który ma dorosłe wierzące (wierne) dzieci. A dorosłe, oznacza tu takie, które mają już własne rodziny... Czyli nikt poniżej 50 lat starszym być nie może! Koniec i basta. Wywalić wszystkich pastorów poniżej pięćdziesiątki! :D
Dzidek
Aktywny
 
Posty: 175
Dołączył(a): Cz cze 14, 2007 12:58 pm

Postprzez Dzidek » Wt lip 10, 2007 10:14 am

BraveHeart! Na powyzszy post mogę jedynie powiedzieć - Amen. Bardzo pięknie to wyłożyłeś. Pięknie i łopatologicznie - wątpliwości mieć żadnych nie można. Brawo. :D :D :D
Dzidek
Aktywny
 
Posty: 175
Dołączył(a): Cz cze 14, 2007 12:58 pm

Postprzez axanna » Wt lip 10, 2007 10:20 am

tylko naszy koledzy cos zamilkli...
axanna
Aktywny
 
Posty: 2692
Dołączył(a): Pt lip 07, 2006 2:48 pm
Lokalizacja: glasgow

Postprzez kaiser » Wt lip 10, 2007 10:24 pm

dzidek napisał(a):W jaki sposób ocenić charakter człowieka? Czyż jego życie rodzinne nie jest papierkiem lakmusowym jego charakteru, postępowanie? Paweł zaleca wybór takich ludzi, ponieważ ich życie rodzinne świadczyło o ich dojrzałość.


Właśnie dlatego Paweł wyznacza takie zasady wyboru. O tym Paweł pisze w wałkowanych fragmentach.

Czy tego chcecie, czy nie, warunek sprawdzenia mężczyzny w rodzinie jest umieszczony pośród kryteriów wyboru. Nigdzie nie jest tam napisane, ze tego warunku spełniać nie musi - to dodajecie sobie sami. Wręcz przeciwnie. Paweł podkreśla to i pyta się retorycznie o to jak można powierzyć mężczyźnie pieczę nad większą zbiorowością, jeśli nie sprawdzi się najpierw jak zarządza własną rodziną. Jeśli uważacie, że kryteria związane z rodziną można anulować to czy tak samo można zrobić z resztą kryteriów? Czy biskup może być bezbożny? Odpowiedzcie mi na to pytanie.

BraveHeart napisał(a):Dlatego też zwrot "mężczyzna jednej kobiety" czy "mąż jednej żony" może odnosić się tylko i wyłącznie do standardu i wzoru chrześcijańskiego życia, a nie do jakiegoś szczególnego wymagania dla biskupa


"Pozostawiłem cię na Krecie w tym celu, abyś uporządkował to, co pozostało do zrobienia, i ustanowił po miastach starszych, jak ci nakazałem ... "

W tym liście podane są wymagania dotyczące konkretnie, tylko i wyłącznie starszych i biskupów, które po części pokrywają się z wymaganiami dotyczącymi życia każdego chrześcijanina. Mówiąc prosto: Starszy ma być wzorem dla innych chrześcijan, ale jedynie sprawdzonej w rodzinie osobie można taką funkcję powierzyć.

BraveHeart napisał(a):Rozumowanie kaisera pogrąża ostatecznie fakt, że apostoł Jan, apostoł Paweł i Tymoteusz byli przełożonymi wspólnot, każdy z nich co najmniej przez okres wielu miesięcy, ale bodajże wszyscy byli nieżonaci.


Sytuacja, w której formował się kościół była trochę inna niż ta która jest teraz. Występowały pewne wyjątkowe sytuacje, które nie mają odniesienia do późniejszych czasów spowodowane koniecznością szybkiego i wręcz masowego tworzenia zborów na całym świecie np. Paweł w jednej z takich wyjątkowych sytuacji ustanawia starszymi ludzi, którzy dopiero uwierzyli w Jezusa.

"Kiedy w każdym Kościele wśród modlitw i postów ustanowili im starszych, polecili ich Panu, w którego uwierzyli." Dz 14,23

Jeśli chcesz patrzeć przez pryzmat czasów apostołów to na pewno uważasz za dobry pomysł czynienie starszymi chrześcijan, którzy dopiero uwierzyli. Czy tak?

Kościół dopiero się tworzył i dopiero wprowadzano pewne reguły, które miały uporządkować późniejsze życie Kościoła. Fakt nieżonatych starszych miał miejsce, ale mając na myśli to co właśnie napisałem zobacz jak Paweł pisze do Tytusa:

"Pozostawiłem cię na Krecie w tym celu, abyś uporządkował to, co pozostało do zrobienia..."

Reguły z Listu do Tytusa i z Listu do Tymoteusza są przykładem takich nakazów, które stosują się do tego Kościoła, który mamy dzisiaj. Wprowadzają pewien porządek do życia Kościoła. Dlatego to czy apostołowie byli żonaci nie ma znaczenia w tej dyskusji.

Podobnie Jezus najpierw mówi apostołom żeby niczego nie brali na drogę, ale potem mówi im że jednak mają zabrać ze sobą pewne rzeczy. Oczywiste jest, że stosowali się do późniejszych nakazów.

BraveHeart napisał(a):4) wg Ciebie ludzie najbardziej oddani czasowo, myślą i pełnym sercem Bogu - tak Paweł określa tych, którzy nie są w związkach małżeńskich - nie mogli być ani biskupami, ani chociażby diakonami


To nie tak. Wyjaśnię to jeszcze raz. Paweł mówi, że osoby żyjące w celibacie są przydatne dla Boga, ale w cytowanych listach reguluje sprawę wyboru na starszego i biskupa warunkując to sprawdzeniem w rodzinie. Mówi że tylko po sprawdzeniu jak ktoś zarządza swoim domem można powierzyć mu większą społeczność. Przez to osoby żyjące w celibacie pełnią w Kościele inne funkcje niż np. starsi.

BraveHeart napisał(a):5) wg Ciebie owdowiały biskup musiał zrzec się urzędu
6) wg Ciebie biskup, którego żona okazał się niepłodna musiał zrzec się urzędu


Jeszcze raz podkreślam. Kryterium nie jest samo posiadanie żony, ale sprawdzenie się w zarządzaniu rodziną. Owdowiały biskup jeśli został wybrany według biblijnych kryteriów to znaczy, że wcześniej uznano go za godnego tego stanowiska.

No i nie bardzo rozumiem punktu 6, bo jeśli czyjaś żona nie będzie mogła mieć dzieci to nie będzie możliwości sprawdzenia biblijną metodą tego czy nadaje się na stanowisko. Nie będzie musiał zrzekać się urzędu bo nie zostanie na niego wbrany ;)

pozdrawiam[/b]
kaiser
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pismo Święte

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Wymiana:

pozdrawiamy

cron